Suffragette – Mișcarea sufrageratelor

Cronică de film

suffragette_4I. Suffragette – în linii mari

Filmul Suffragette apărut în luna octombrie a anului trecut, reunește câteva nume importante ale cinematografiei, precum Meryl Streep (câștigătoare a trei premii Oscar, dintre care unul pentru interpretarea lui Margaret Thatcher în filmul cu același nume), Carey Mulligan (Daisy din Marele Gatsby), Helena Bonham Carter (cunoscută pentru rolul sângeroasei vrăjitoare Bellatrix Lestrange din seria Harry Potter), Anne Marie Duff (Claire din Before I Go to Sleep/Înainte să adorm) sau Ben Whishaw (care a mai jucat și în Parfumul: povestea unui criminal).

Pelicula pune accent pe anumite problematici ale sfârșitului secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, cum ar fi educația, violența sexuală sau modul în care femeile erau reprezentate în parlament.

Denumirea filmului este inspirată  de numele unei organizații din perioada respectivă, care a reunit un grup de femei ce a militat în favoarea extensiei dreptului la vot pentru femei în cadrul alegerilor publice. În film, Meryl Streep o portretizează pe Emmeline Pankhurst, liderul Mișcării sufrageratelor, în timp ce Carey Mulligan o interpretează pe Maud Watts, o tânără feministă care devine una dintre vocile protestelor pentru drepturile politice ale femeilor.

Meryl Streep (Emmeline Pankhurst) in SUFFRAGETTE

II. Intriga în Suffragette

Prin Suffragette se încearcă recrearea unui moment istoric, și anume conflictul dintre femei și cei aflați la putere pentru obținerea dreptului la vot. Inspirat din fapte reale, lungmetrajul prezintă povestea unui grup de femei din clasa muncitoare care s-a alăturat Mișcării sufrageratelor. Această grupare a sufrageratelor era formată din femei care aparțineau clasei de jos sau de mijloc, femei care erau frustrate din cauza statutului lor social sau economic.

Acțiunea din Suffragette se centrează asupra unei femei șterse, care lucrează ca spălătoreasă în fastuoasa metropolă londoneză împreună cu soțul ei și care își găsește „vocea” prin intermediul acestei grupări politice. După ce aceasta este închisă de mai multe ori din cauza participării la proteste, soțul o dă afară din locuința lor și îi interzice total să își vadă copilul. Mai apoi micuțul Georgie este dat spre adopție fără ca Maud să poată face ceva din punct de vedere legal, deoarece mamele nu aveau drepturi asupra copiilor lor. Acest fapt o ambiționează și mai mult pe Maud să aducă schimbarea prin implicarea în Mișcarea sufrageratelor și să accepte că este una dintre femeile care nu mai tolerează nedreptatea.

III. PRO și/sau CONTRA [opinii personale]

Doar PRO: Pe lângă faptul că ne trimite în timp, filmul ne face să conștientizăm și să apreciem ceea ce avem în zilele noastre, dar și drumul parcurs de către femei pentru a avea drepturile din prezent.

Putem spune că filmul este inspirat de femeile care au inspirat lumea prin slogane precum: „fapte, nu vorbe”, „votați pentru femei” sau „nu renunța niciodată”, punând accent pe concepte ca dreptate, libertate, egalitate, tradiție, ordine, perseverență sau protest.suffragette_3.png

Una dintre cele mai emoționante scene din film este cea în care Maud își roagă fiul să nu îi uite numele și să promită că orice ar fi o să o găsească.

Mai puțin știut despre realizarea filmului este faptul că echipa Suffragette este prima căreia i s-a permis să filmeze scene în fața Casei Parlamentului (The House of Parliament).

Într-un interviu acordat celor de la IMdb, Carey Mulligan spune că una dintre cele mai intense și interesante scene este tocmai cea filmată la Casa Parlamentului, unde s-a încercat recrearea Vinerii Negre, episod numit în istoria britanică The aftermath of Black Friday, când presa londoneză a trecut de partea sufrageratelor și a realizat fotografii ale protestatarelor neînarmate care erau asaltate de autorități.

Suffragette reprezintă o lecție de istorie în imagini care merită să fie vizionată de iubitorii de film de toate vârstele și nu numai.

IV. Detalii tehnice

Notă Imdb: 6.9